Derfor samarbejder Kitchen Collective med uddannelses-institutioner
Kitchen Collective samarbejder med
uddannelsesinstitutioner for at skabe bæredygtigt iværksætteri
I Kitchen Collective driver vi delekøkkener og hjælper madiværksættere i gang ved at tilbyde produktionsfaciliteter, unikke salgsmuligheder og et stort netværk af ligesindede. Foruden dette har Kitchen Collective også samarbejder med uddannelsesinstitutionerne Gasværksvejens Skole, Suhrs Højskole, Københavns Professionshøjskole, Hotel & Restaurantskolen og Københavns Universitet. Vi favner alt fra folkeskole, erhvervsuddannelse, videregående uddannelse, og snart starter vi et ph.d. samarbejde op, hvor vi sammen skal kortlægge betydningen af fællesskaber for bæredygtig udvikling
Kitchen Collective bygger på et solidt vidensfundament,
som er blevet opbygget og udviklet siden virksomhedens spæde start i 2014, hvor
Kitchen Collective blev til i et vidensamarbejde med det daværende Food
Study miljø på Aalborg Universitet i København.
Dette var en tid, hvor iværksætteri ikke
havde vundet sit fulde indpas på alle landets uddannelsesinstitutioner, og
derfor var det helt særligt, at vi ved at åbne Kitchen Collective på et
universitet, fik skabt et læringsmiljø, hvor de studerende kunne lære af
iværksættere direkte på campus.
Vi har evnet at skabe en unik viden ved at
oversætte iværksætternes processer til studerende, og samtidig få nye indsigter
i iværksætteriet via de studerendes mange gode spørgsmål til det at være
iværksætter, som vi i dag bruger til at skabe endnu flere bæredygtige virksomheder.
Vi ved, hvilke bekymringer mennesker er ramt af, når de skal begive sig ud på
et eventyr som iværksætteri, og vi kan imødekomme dem i det, før de selv er blevet
bevidste om det, og det bruger vi til at hjælpe kommende iværksættere videre.
Det har dannet grobund for, at vi i dag også
altid starter vores forretningsudviklingsrådgivning i mennesket bag ideen og
ikke med udgangspunkt i markedet.
I Kitchen Collective lever vi nemlig for at
skabe virksomheder, der bidrager til en mere mangfoldig og bæredygtig
madkultur med sunde virksomheder og mennesker, der har det godt.
Jeg er selv iværksætter af en tid, hvor der
nærmest kun var en bestemt måde at udleve iværksætteri på. En iværksætters
succes var defineret ud fra et ensporet fokus på økonomisk vækst, og iværksætteri
var forstået ved et særligt lingo; start ups, product market fit, unique
selling points, pitches, konkurrence, scale ups, investorer, venturecase,
scaleability, exitplaner etc. Dette medførte, at jeg følte mig meget langt fra
målstregen – hver dag. Særligt var ideen omkring exitplan helt sort for mig,
for jeg havde ikke startet min virksomhed for at give den videre til nogle
andre – jeg havde startet den, fordi jeg ønskede at have den, drive den og
udvikle den.
Med min uddannelse i økonomi fandt jeg selv
andre måder at ’regne den ud’ på, og indtil jeg fandt hvile i at stå frem med
det, brugte jeg min gode DJØF-baggrund til altid at formulere mig ind ved
meningsdannere og i start up verden, så jeg kunne være med. Det var en
skaleringsplan til Kina, der fik mig til finalen i både Venture Cup og Creative
Business Cup, men jeg drømte ikke om noget stort og fjernt – jeg drømte om
noget meningsfuldt og nært.
Bare fordi min tilgang til at skabe
virksomhed var en anden, er det ikke det samme som, at jeg ikke kunne lære og
gøre nytte af teorien og disciplinen ’iværksætteri’, så derfor udgav jeg min virksomhed
for at være en anden, så jeg kunne være med.
Den manøvre har dannet grobund for det, jeg
kalder pirateri. Mine mere mangfoldige måder at regne på har ledt til, at alt
jeg laver i dag, sker i stort fællesskab med andre, bygger virksomheder på
deleøkonomi og kooperative organiseringer, og alt hvad jeg har startet, er sket
ud fra organisk vækst.
Denne rejser gør, at jeg med rigtig god ro i
sindet nu ved, at der findes lige så forskellige måder at bygge virksomheder op
på, som der findes mennesker, og det er helt okay.
Det ville jeg gerne have vidst, da jeg
startede mit iværksættereventyr, og det er den primære årsag til, at vi i dag
underviser – så vi kan vise fremtidens iværksættere, at der er mange måder at
udleve sine drømme, og uanset om man er til investorer og hurtig vækst eller
til langsommere organisk vækst, så er det helt okay, og det prøver vi at vise
ved altid at undervise ud fra cases, der har skabt virksomheder på vidt
forskellige måder.
Det vi underviser i, kalder jeg bæredygtigt
iværksætteri, og med det mener jeg skabelsen af virksomheder,
- Der anerkender, hvad de står på skuldrene af
- Der tror på samarbejde frem for konkurrence
- Der ikke har til formål slå andre gode initiativer eller virksomheder ud af markedet for udelukkende at fremme sig selv
- Der helt selv bestemmer, hvilken økonomisk bundlinje der tilsigtes at blive skabt, så længe de er økonomisk bæredygtige, og dermed ikke slider på unødvendige samfundspengekasser eller misbruger investorpenge
- Der ikke slider på klodens ressourcer og som ikke efterlader spor til de næste generationer
- Der drives på en sådan måde, at alle mennesker i processen har det godt.
Mange studerende i dag tror
fortsat, at der er et bestemt sæt succeskriterier, man bør leve op til for at
være iværksætter, men i vores verden er der ikke en rigtig måde at være iværksætter
på. Derfor inddrager vi altid cases, der viser, at de har opnået succes med
vidt forskellige tilgange og definerer succes vidt forskelligt. På den
måde arbejder vi også aktivt for, at nuværende iværksættere ser sig selv om en
del af et stort fællesskab med fremtidige iværksættere, og det gavner os alle
sammen at dele ud af erfaringer, så vi samlet set kan skabe bedre virksomheder
til gavn for os selv og vores klode.
Det betyder rigtig meget for mig,
at vi underviser i Kitchen Collective. Foruden at vise en større mangfoldighed
blandt forskellige iværksættermetoder, gør vi det også, fordi vi føler, at vi
kan bidrage til en mere bæredygtig fremtid.
Kort summeret op; når Kitchen Collective indgår samarbejder med uddannelsesinstitutioner, gør vi det fordi:
1. Vi vil bidrage til, at der bliver skabt bæredygtige
virksomheder.
2. Vi vil bidrage til en demokratisering af
mulighederne for at blive iværksætter.
Vores undervisning er særlig, fordi vi er
inkluderende, lyttende og fokuserer mere på at få stillet spørgsmål end at levere
svar, og så sker vores undervisning i et stort fællesskab med studerende og
iværksættere.